Llosa: Günümüz romanları tamamen eğlence


Latin Amerika edebiyatının ustalarından Mario Vargas Llosa, ilerleyen yaşına rağmen epey üretken bir dönem geçiriyor. 2010’da Nobel Edebiyat ödülünü alan 78 yaşındaki Llosa, geçtiğimiz haftalarda İspanya’da kendi yazdığı “Tales of the Plague” adlı tiyatro oyununda rol almıştı. Yazarın 2014 Eylül ayında Türkiye’de okura ulaşan “Ketum Kahraman” adlı son romanı, İngilizcede (The Discreet Hero) yayımlandı. 

İki ayrı kentte yaşayan iki karakterin öyküsünü anlattığı ve suç, suçluluk, ceza ve ahlâk kavramları üzerine okuru düşünmeye zorlayan yazar, İngilizceye çevrilen bu romanın ardından Telegraph’tan Tim Martin’e konuştu. “Günümüz romanları çok etkili bir teknikle, iyi yapılmış ve çok parlak; fakat edebiyat değil, sadece eğlence.” diye yakınan Llosa, oyunculuk deneyimini ise “Herkes bir süreliğine de olsa başka bir kimliği yaşamak ister ve bu oyunculuk deneyimi benim gibi ömrünü kurmaca eserlerle geçiren biri için heyecan verici bir olaydı.” diye tarif ediyor. Pek çok konuşmasında “edebiyatı olmasa da olur bir eğlencelik gibi gören anlayışa” karşı sürekli eleştiriler getiren yazarın bu son açıklamaları dikkate değer. 

Edebiyatın değişiklikler üretmediğine inanmadığını söyleyen Llosa şöyle devam ediyor: “Edebiyatın sosyal ve politik etkisi daha az kontrol edilebilir bir düzeyde. Belirli konularda yazarak, bazı şeylerin değişmesinde etkili olunabileceğini düşündüm. Şimdi tamamen yanıldığımı anladım. Fakat edebiyatın etkisi olmadığına inanmıyorum. Benim için önemli olan, okurda eleştirel bir bakış açısını geliştirmek.”

Musa İğrek, Londra
Zaman Gazetesi
1 Nisan 2015

http://www.zaman.com.tr/kultur_llosa-gunumuz-romanlari-tamamen-eglence_2286521.html


Yorumlar