Twitter sansürü müzeleri de etkiledi


Avrupa’daki müzeler Twitter üzerinden 24 Mart’ta başlayan müze haftasında #museumweek adlı hashtag altında birleşirken, Türkiye’deki sanat kurumları ve sanatseverler bu uluslararası etkinliğe ülkedeki Twitter yasağından dolayı katılamıyor. Twitter’ın düzenlediği ve 30 Mart’a kadar sürecek etkinliğe hafta boyunca İngiltere, Fransa, İspanya ve İtalya gibi ülkelerin saygın müzeleri ve galerileri ilgi gösterirken dünyanın dört bir yanından kullanıcılar da her gün için ayrı belirlenen temalar etrafında yorumlarını, eleştirilerini, videolarını ve fotoğraflarını paylaşıyor. Sanat kurumları ile izleyiciler arasında etkileşimli bir platform sunan bu etkinlikle müze yöneticileri, küratörler ve sanatçılar sosyal medya üzerinden takipçilerin sorularını cevaplıyor ve onlarla sohbet ediyor.

Geçtiğimiz yıllarda sanat kurumlarının küratörleriyle soru-cevap #askcurator etkinliği altında birleşen müzeler ve galeriler bu yıl bu alanı daha da genişleterek tematik bir hale büründürmüş durumda. Özellikle genç ziyaretçileri etkilemek için yola koyulan müze haftası etkinliği, dünyanın dört bir yanından takipçilere de ulaşmayı hedefliyor. Müzelerin bu etkinlikle beraber kendi ziyaretçilerini daha yakından tanıması da amaçlanıyor. 

Dijital çağda, sanat kurumlarının pazarlama ve tanıtım aracı olarak oldukça kullanışlı bir alan vaat eden sosyal medyanın gücünü keşfederek çeşitli etkinlikler gerçekleştirmesi elbette sevindirici. Twitter’ın düzenlediği bu geniş çaplı etkinlikte #DayInTheLife, #MuseumMastermind, #MuseumMemories, #BehindTheArt, #AskTheCurator, #MuseumSelfies, #GetCreative gibi hashtagler yer alırken ‘müzelerle ilgili anılar’, ‘küratöre sorular’, ‘en beğenilen eserler’ ve ‘ödüllü sorular’ gibi temalar, 140 karakterle paylaşılacak. Etkinlikler arasında 29 Mart Cumartesi günü ziyaretçilerin ve müze çalışanlarının kendi fotoğraflarını çekip paylaşacağı #MuseumSelfie adlı hashtag oldukça ilgi göreceğe benziyor.

2013’te Türkiye’deki müze ve ören yerlerini 29 milyon 533 bin 966 kişinin gezdiği ve ziyaretçilerin yüzde 69’unu yabancıların, yüzde 31’ini Türkiye vatandaşlarının oluşturduğunu da eklersek böyle uluslararası bir etkinlikten uzak kalmanın üzücü tablosu daha da belirginleşecektir. Türkiye’de 12 milyon kullanıcısı olan Twitter 21 Mart gece yarısından itibaren erişime kapanmış ve yasak Türkiye’den olduğu kadar ABD ve Avrupa Birliği’nden de pek çok tepki almıştı. Türkiye, bu yasakla iletişim özgürlüğünün kısıtlandığı ülkeler arasına girerken, yasağın ne zaman kaldırılacağına dair herhangi bir açıklama henüz yapılmış değil.

Musa İğrek, Londra
Zaman Gazetesi
26/3/2014



Yorumlar